14/05: Wijziging maatregelen + avondvergaderingen

Het Overlegcomité van 11 mei bracht verschillende bijkomende mogelijkheden en meer perspectief voor de zomer, zo ook voor het jeugdwerk. Daarnaast zijn we met de scouts tot een besluit gekomen over de avondvergaderingen die eind deze maand van start zullen gaan. Hieronder brengen we jullie dan ook een kort overzicht van de wijzigingen.

Ten eerste vervalt de één-hobby-regel. Sinds woensdag 12 mei wordt het niet meer aanbevolen om kinderen slechts één hobby te laten kiezen om iedere week uit te oefenen. Als scouts zijn we gelukkig met deze aanpassing. Daarom verwelkomen we dan ook graag onze leden die nog een andere hobby uitoefenen terug op onze scoutsterreinen, startend dit weekend. Echter vragen we wel om te laten weten aan de takleiding, indien je kind hierdoor opnieuw bij de scouts aansluit. Zo krijgen we een zicht op hoeveel leden we mogen verwachten en kunnen we op basis daarvan de verschillende bubbels indelen per tak.

Ten tweede wordt de grootte van de bubbels opgetrokken naar 50 leden exclusief leiding vanaf 9 juni en dit voor elke leeftijdsgroep zowel binnen, als buiten. Op dit moment is  dit nog maar 25 per bubbel voor buitenactiviteiten. Daarnaast zijn binnenactiviteiten nu enkel voor de jongere takken (12 jaar en jonger) mogelijk in groepen van 10 personen. Deze bijkomende versoepeling zou toelaten dat iedere tak als één grotere bubbel kan samen spelen voor de laatste vergaderingen van het scoutsjaar, waardoor we als hechte groep op kamp kunnen vertrekken in augustus. Echter is deze aanpassing wel onder voorbehoud van de vaccinatiegraad (80% 65 + en risicogroep gevaccineerd) en stand van zaken van de ziekenhuizen (<500 bedden IZ), maar we krijgen zo wel meer perspectief om het scoutsjaar in schoonheid af te sluiten.

Ten derde kregen we ook positief nieuws over het kamp. Er werd namelijk aangekondigd dat jeugdkampen vanaf 30 juli zouden kunnen doorgaan in bubbels van maximaal 200 leden exclusief leiding. Dit maximumaantal geldt echter ook onder voorbehoud van het behalen van drempelvoorwaarden (70% volwassen bevolking gevaccineerd + <500 bedden IZ). Er werd wel reeds met zekerheid aangekondigd dat we in bubbels met 50 personen op kamp kunnen. Deze bijkomende mogelijkheid zou ons toelaten om het groot kamp te organiseren in slechts 2 of 3 grotere ledenbubbels.

Om beide opties verder te kunnen uitwerken, is het van belang dat we een zich hebben op hoeveel personen er meegaan op kamp. Daarom ook een herinnering om je kinderen in te schrijven voor het kamp op onze site. De deadline is hiervoor 31 mei!

https://www.thilacoloma.be/kamp/


Daarnaast willen we ook nog een woordje kwijt over hoe we de avondvergaderingen zullen organiseren dit jaar. Ieder jaar schorten we de namiddagvergaderingen tijdelijk op tijdens de examenperiodes, zodat onze studerende leden en leiding een extra namiddag vrij hebben om te studeren. Ter vervanging organiseren we dan avondvergaderingen die normaal op  zaterdagavond plaatsvinden, zo hebben onze leden toch de mogelijkheid om zich iedere week uit te leven op de scouts.

Omdat we steeds voldoende afstand tussen de verschillende bubbels moeten verzekeren, zijn we genoodzaakt om de vergaderingen over twee verschillende momenten te verdelen voor de rest van dit scoutsjaar. Daarom hebben we besloten om de avondvergaderingen te spreiden over vrijdag- en zaterdagavond. De takken die reeds op zaterdagnamiddag scouts hebben, zullen op zaterdagavond vergaderingen hebben. De takken wiens vergadering nu op zondag plaatsvindt, verplaatsen we naar vrijdagavond. De traditionele begin- en einduren behouden we van de vorige jaren. Dit geeft volgend overzicht:

Op vrijdag:

  • JW, W en SW: 18u30 tot 20u30
  • V’s en VT: 18u30 tot 21u30

Op zaterdag:

  • KAP’s en TT: 18u30 tot  20u30
  • JV’s: 18u30 tot 21u

Voor de goede orde: avondvergaderingen starten dit jaar op 28 en 29 mei en duren tot 18 en 19 juni, dit is de voorlaatste vergadering van juni. Hierdoor blijft er nog één gewone namiddagvergadering over op 26 en 27 juni.

We begrijpen dat deze gewijzigde uren niet ideaal zijn en dat sommige leden jammer genoeg toch niet naar de scouts zullen kunnen komen. Echter is dit voor ons de best haalbare manier om toch vergaderingen te kunnen organiseren tijdens ‘de blok’. We rekenen dan ook op jullie begrip, want hoewel de huidige situatie stelselmatig verbeterd, blijft het nog steeds puzzelen voor wat mogelijk en haalbaar is.

De huidige situatie is nog steeds precair en ons gedrag van komende maanden zal doorslaggevend zijn voor de mogelijkheden in de zomer. Het perspectief dat ons wordt geboden, geeft ons hoop en mogelijkheden. Net daarom moeten we nog voorzichtig blijven en ons aan de geldende maatregelen houden, zowel op als naast de scouts. Als scouts hebben we een verantwoordelijkheid tegenover de maatschappij, inclusief de ouderen en zwakkeren voor wie het virus des te gevaarlijk is. Deze verantwoordelijkheid moeten we dan ook blijven opnemen. Laten we daarom nog even doorzetten, de maatregelen opvolgen en je laten testen bij ziekte of risicocontact.

De ‘zomer van de vrijheid’ is in zicht. Een zomer met een kamp in bubbels van 200 personen, als alles goed gaat. Laat dat de drijfveer zijn om nog even verder te zetten en wie weet kunnen we in september wel aan een ‘gewoon’ scoutsjaar beginnen. Laten we daarvoor gaan.


Tot slot nog het gebruikelijk overzicht van de maatregelen:

Voor activiteiten met -12-jarigen (KAP t.e.m. SW):

  • Buiten: in groepen van maximaal 25 leden (leiding niet inbegrepen)
  • Binnen: in groepen van maximaal 10 leden (leiding niet inbegrepen)
  • Zoveel mogelijk buiten
  • Leiding draagt steeds een mondmasker, leden niet

Voor activiteiten met +12-jarigen (JV t.e.m. VT en TT):

  • In groepen van maximaal 25 leden (leiding niet inbegrepen)
  • Uitsluitend buitenactiviteiten toegelaten
  • Leiding draagt steeds een mondmasker, leden als 1.5m niet kan worden bewaard

Een stevige linker,

De leiding van TC

14/05: Wijziging maatregelen + avondvergaderingen
Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial